Editie #14 2022
Tijdens Go Short 2022 konden we eindelijk weer een fysiek festival organiseren na twee jaar ‘computerschermfestivals’. Tien dagen lang, van 1 t/m 10 april, was Nijmegen de hub voor de internationale kortefilmwereld, met LUX en het Go Short paviljoen als kloppend hart van het festival.
We stapten in 2022 weer uit onze persoonlijke bubbels. We eerden de programmering, ons talentenplatform en de opstap naar internationale filmprijzen als de Oscars, European Film Awards, en BAFTA’s. Tijdens deze editie focusten we op het thema mentale gezondheid en was Duitsland ons land in focus.
Brede programmering
Dit jaar was er veel om het festival heen te beleven op meerdere plekken in de stad. Zo trapten we het festival af op vrijdagavond 1 april met een filmwandeling waarbij films geprojecteerd werden op schermen door de stad heen, georganiseerd door het Duitse A Wall is a Screen. Daarnaast hadden we het makerscollectief Total Refusal te gast als artist in residence en organiseerden zij in P-ost de expositie Grindfest. Dat, VR, de Industry Day en nog veel meer: het was allemaal te beleven tijdens de veertiende editie van Go Short.
A Wall is a Screen
Van de Grote Markt trok de stoet op vrijdagavond 1 april net na 8 uur richting de Waalkade, met tussenstops bij onder andere de Barbarossa-ruïne van het Valkhof. Uiteindelijk werden 7 korte films vertoond op verschillende muren in de stad. Een spectaculaire animatiefilm, een hilarische comedy of een persoonlijke documentaire: alles passeerde de revue.
De Industry Day
Na twee jaar lockdowns heeft de mentale gezondheid flink geleden onder veel filmmakers. Daarom koos Go Short ervoor om hier aandacht aan te besteden tijdens de Industry Day op 8 april 2022. De filmmakers begonnen de ochtend met een plenaire sessie waar aandacht werd gegeven aan het onderwerp “falen”, waar tevens het startschot werd gegeven voor het intervisietraject voor filmmakers.
In de middag kregen filmmakers de mogelijkheid om met professionals en distributeurs in gesprek te gaan en om zelfs hun filmideeën te pitchen. De filmmakers volgden interactieve workshops met onder andere aandacht voor NFT’s en intimiteitscoaches op de set, om vervolgens af te sluiten met een borrel in het paviljoen.
“An intervision training is something I wished we’d do more in the U.K. as well. Taking responsibility and learning from peers is extremely helpful.”
Rebecca Day
Total Refusal
De artist in residence van Go Short was dit jaar het psuedo-Marxirstische makerscollectief Total Refusal. Samen met lokale, Nijmeegse kunstenaars hebben zij een expositie neergezet die gedurende het festival op meerdere plekken in de stad te bezichtigen was, onder andere in het Besiendershuis en bij Singular-Art, met de expositie Grindfest in P-ost als kroon op het werk.
Grindfest
Grinden is het uitzichtloze, harde werk dat in videogames vaak gedaan moet worden om een hoger level te behalen. Ze maken met verschillende audiovisuele werken de connectie met hoe dit grinden zichtbaar is in het hedendaagse kapitalisme door in-game footage van ‘non-playable characters’ grondig te onderzoeken. Samen met kunstenaars Thijs Linssen en Felix Klee legden ze verschillende politieke invalshoeken van arbeid en uitbuiting binnen de digitale wereld bloot.
-
371Aantal vertoonde films
-
162Aantal films online
-
1925Aantal inzendingen
-
10Aantal dagen Go Short
-
20Aantal dagen Go Short Online
-
24Aantal events jaarrond
Q&A’s Paviljoen
Tijdens Go Short werden vele filmmakers geïnterviewd in het paviljoen buiten het LUX, Nijmegen. Deze gesprekken gaven duiding en extra verdieping aan de vertoonde films door de mensen die de films hebben gemaakt. De Q&A’s zijn nog altijd te bekijken. Heb je er één gemist? Klik dan hier om alle Q&A’s op een rij te zien die in het paviljoen tijdens Go Short te zien waren!
De Go Short Awards
Voor de veertiende keer werden, tijdens een liveshow op 9 april 2022, de Go Short Awards uitgereikt. De prijzen vormen een belangrijke springplank voor o.a. de Oscars, Bafta en European Film Awards. De jury maakte vanuit een volle zaal in LUX, in thuisstad Nijmegen, aan makers bekend wie in de prijzen waren gevallen.
Zo won onder andere Kent Chan met Heat Waves de Nederlandse competitie en mochten de Franse Audrey en Maxime Jean-Baptiste zich winnaar noemen in de categorie beste Europese documentaire met Listen to the beat of our images. Lola Cambourieu en Yann Berlier wonnen met Bachelorette Party, die een internationale première beleefden op Go Short, de award voor beste fictiefilm. De award voor beste Europese animatie ging naar Granny’s Sexual Life van de Sloveense Urška Djukić en de Franse Emilie Pigeard. De beste Europese Studentenfilm was Soum van de Franse Alice Brygo, een film die balanceert tussen realiteit en fictie.
Verder werd Handbook van de maker Pavel Mozhar kandidaat gesteld voor de European Film Awards en ging de award voor beste muziekvideo naar Auf Wiedersehen van artiest Mansfield.TYA, geregisseerd door Nicolas Medy.
Maar ook het publiek van Go Short kon zijn stem uitbrengen! Via QR-codes na ieder filmblok kon de meest favoriete film worden uitgekozen door bezoekers in de zaal en online via het Video-on-Demand platform. De winnaar van deze prijs was de Nederlandse maker Ayla Çekin Satijn met haar film Beş.
Op zondag 10 april waren de winnende films nog in LUX te bekijken en tot en met 20 april waren de winnaars – en veel andere geweldige, korte films – via een speciaal programma op het Video-on-Demand platform van Go Short te bekijken.
Europese Competitie Jury
- Ben Nicholson (VK)
- Naomi Pacifique (NL)
- Bianca Lucas (PL)
- Petra Vermeulen (NL)
- Adrien Merigeau (FR)
Nederlandse en Studentencompetitie
- Basir Mahmood (NL)
- Valeria Wagner (CH)
- Ville Koskinen (FI)
- Sohaib Bouaiss (NL)
- Oana Ghera (RO)