Menu Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Tickets, passen & bestellen

Waar kan ik online tickets kopen?

Vanuit het programma-overzicht op deze website kun je tickets kopen voor losse programma’s. Ook is het mogelijk je eigen blokkenschema voor het festival samen te stellen, en vanuit dit overzicht je tickets te bestellen.

Heb ik een kaartje nodig voor een gratis voorstelling?

Voor gratis voorstellingen in LUX is het nodig om eerst een kaartje te halen aan de kassa of online. Gratis activiteiten in het paviljoen zijn zonder ticket te bezoeken.

Moet ik een account aanmaken om tickets te kopen?

Wij maken gebruik van het online kassasysteem van LUX. Heeft u hier al een account, dan kunt u deze gebruiken. Heeft u niet eerder online tickets gekocht bij ons of bij LUX, dan is het nodig dat u een nieuwe account aanmaakt.

Ik wil kaarten bestellen maar ik krijg steeds een scherm met de tekst 'Uw winkelwagen is leeg'. Wat nu?

Pardon, dat gebeurt een enkele keer. Sluit het venster af en leeg de cache van uw browser. De mogelijkheid om uw cache op te ruimen vindt u bij de meeste browsers onder ‘Opties’, ‘Beveiliging’, of ‘Extra’. In veel browsers werkt de toetsencombinatie CTRL+SHIFT+DEL om direct in de gewenste menu-optie te komen. Ga na het legen van de cache opnieuw naar onze pagina, en probeer het opnieuw. Als het probleem zich blijft voordoen is het soms nodig om na het legen van de cache ook uw computer te herstarten.

Kan ik met een festivalpas overal naar binnen?

Je kunt alle filmprogramma’s en feestjes bezoeken met de combinatie van een pas en een ticket. Je moet dus nog wel tickets halen voor de programma’s die je wil bezoeken. Dit kan zowel online als aan de kassa van LUX. Deze tickets zijn dan gratis met een Go Festivalpas, of goedkoper met een Go Discountpas, met uitzondering van enkele speciale programma’s.

Waar kan ik de strippenkaart kopen?

De strippenkaart is niet online te bestellen maar alleen verkrijgbaar aan de kassa van LUX. Met een strippenkaart kun je tickets halen aan de kassa van LUX, maar geen tickets online bestellen.

Films, zalen en het programma

Zijn de films Nederlands ondertiteld?

Alle films zijn Engelstalig gesproken of Engels ondertiteld. Dit is omdat wij een internationaal filmfestival zijn, en ook een internationaal publiek bedienen. Heeft u moeite met de Engelse taal? Dan raden wij aan om de programma’s van de Dutch Competition te bezoeken. In deze programma’s zitten veel Nederlandstalige films.

Kan ik ook met mijn rolstoel in alle filmzalen terecht?

LUX is goed toegankelijk met een rolstoel en in alle filmzalen is hiervoor een aantal plaatsen gereserveerd. Omdat wij de rolstoelplaatsen in de zalen moeten inrichten is het fijn als je van tevoren telefonisch reserveert via de kassa van LUX, op het nummer 024 – 3816859.

Is er een animatieprogramma? Of een documentaireprogramma?

In de meeste programma’s zijn alle genres gemengd. Daar kun je dus animaties, documentaires, en fictiefilms door elkaar aantreffen. Voor de liefhebbers hebben we wel een paar speciale filmblokken samengesteld, zoals Top Doc voor de documentaireliefhebber, Animation Favorites voor animatiefans, en Art is Art voor kunstfilmfreaks.

Kan ik tijdens een programma van zaal wisselen?

Nee, dat hebben wij liever niet. 1 ticket is geldig voor 1 programma, en tussendoor verruilen van zaal is niet mogelijk.

Hoe lang duurt een filmblok?

Omdat er in één filmblok meerdere films zitten, kan de duur van filmblokken verschillen. Vaak zijn er ook filmmakers aanwezig om tijdens een vraaggesprek (Q&A) meer te vertellen over hun film. Hierdoor kunnen we de exacte duur van een filmblok niet vooraf aangeven. Tenzij anders aangegeven is de maximale duur  1 uur en 45 minuten, en dit is de tijd die is aangegeven in het programma-overzicht.

Als ik iets te laat ben, kom ik dan de zaal nog binnen?

Meld jezelf even bij de zaalwacht als je te laat bent. Als de film nog niet is begonnen, kan hij of zij u nog binnenlaten, en anders kan de zaalwacht u naar binnen loodsen na afloop van de eerste film in het programma.

Over Go Short

Jullie horen toch bij LUX?

Wij zijn geen onderdeel van LUX maar een zelfstandige stichting. Voor de organisatie van het festival werken wij nauw samen met LUX en met vele andere partners.

Wat doen jullie na het festival?

Dan gaan wij weer snel aan de slag met de volgende editie. Gedurende het hele jaar ontvangen wij nieuwe films uit heel Europa. Ook gaan wij andere filmfestivals af om mooie films te spotten. Bovendien verzorgen we het hele jaar educatie- en schoolprogramma’s over film en filmmaken. Ook zorgen we ervoor dat de korte film het hele jaar door in filmhuizen door heel Nederland te zien is dankzij de actie De Voorfilm Moet Terug. Bovendien verzorgen we regelmatig gastprogramma’s bij andere festivals en evenementen. Ook online zijn we altijd actief, iedere week presenteren we een korte film op ons Short Shot blog.