Het maakproces, de cocreatie en advies van de Artists in Residence van Go Short 2024
Muzikant Thomas Jaspers en filmmaker Laura Heinig zijn dit jaar de Artists in Residence van de zestiende editie van Go Short International Short Film Festival. Samen hebben zij hun krachten gebundeld om te werken aan een korte film tijdens hun weekresidentie. Hiervoor kozen ze rondom het thema water te werken, en met elkaar hun ervaringen als muzikant en filmmaker te delen en aan te vullen.
Thomas Jaspers is drummer en componist. Hij heeft onder andere een solo set gecomponeerd over de diepzee, wat voort kwam uit zijn parttime activisme bij Ocean Rebellion. Laura Heinig is een filmmaker die zich voornamelijk richt op documentaires, maar af en toe werkt met experimentele elementen en fictie. Ze studeert aan de filmakademie Baden-Württemberg in Duitsland en staat nu vlak voor haar afstudeerfilm.
Samenwerken met iemand die je nog nooit hebt ontmoet
Thomas en Laura zijn beide individueel benaderd. Laura door Go Short, en Thomas vanuit Stichting Sinus. Ze vonden het alle twee erg interessant om samen te werken, omdat je in een korte tijd een manier moet vinden om twee hele andere manieren van werken samen te brengen. Thomas vertelt: ‘’Je krijgt een soort bliksem inkijk in het hoofd van iemand die je nog helemaal niet kent’’.
Het is spannend en uitdagend, want dit is totaal iets nieuws. Meestal heb je al een idee of een interesse, of een pad dat je aan het bewandelen bent, maar in dit geval ken je elkaar nog niet eens. Laura vertelt ook: ‘’We hadden er zin in om een co-creatie te maken waarin er nog niks was, en geen een van ons al zo was van kijk, hier, ik heb dit. We bouwden het vanaf het begin samen op’’.
‘’Ik denk dat in 99% van de gevallen een van de twee centraal staat. Film of muziek. Dus ik denk dat 99% van de films wordt gemaakt als films, en daar wordt dan iemand gevraagd om muziek bij te componeren. Dat is wat wij geprobeerd hebben niet te doen’’ aldus Thomas. Door er tegelijkertijd mee aan de slag te gaan, hebben ze het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Zeker ook omdat ze maar een week de tijd hadden. Thomas en Laura kwamen er samen achter dat bepaalde dingen erg vanzelfsprekend zijn voor hen als individu. Voor Thomas was dat bijvoorbeeld het spelen van live muziek, maar voor Laura weer helemaal niet. Dat is een heel andere wereld voor haar. Ze hebben allebei veel van elkaar geleerd door de confrontatie met elkaars werkwijze. Hierdoor vonden ze nieuwe invalshoeken en perspectieven.
Water… een draagvlak voor emotie, trauma en stilte
Voordat Thomas en Laura aan dit project begonnen zijn ze een keer samen gekomen en hebben ze gebeld om te praten over waar zij zelf op dat moment mee bezig waren. Het thema water kwam toen snel naar boven. Laura’s laatste film ging over water en de oceaan. Voor haar is water een draagvlak voor emotie, trauma en stilte. Aangezien Thomas zich ook veel inzet voor de oceaan, besloten ze dat als startpunt te nemen. Thomas: ‘’Dat hebben we daarna ook niet meer los gelaten.’’ Laura vertelde: ‘’Thomas heeft vanaf dag één gewoon en bak met water neergezet wat ons hielp in het proces. Het hielp om op ideeën te komen.’’
Een uitdaging om het verhaal tot een geheel te maken
Tijdens het proces zijn er een aantal uitdagingen geweest voor zowel Laura als Thomas. Laura had bijvoorbeeld archiefmateriaal gevonden uit het Gelders archief wat haar interessant leek, maar ze kon het nog niet echt plaatsten. ‘’Hier zit iets in, maar ik weet nog niet precies wat.’’
De grootste uitdaging voor hun allebei, was eigenlijk het verhaal tot een geheel te maken en alle losse puzzelstukjes in elkaar passen. Zeker in de korte tijd die ze hadden gekregen om aan het project te werken is dit een uitdaging. Voor Laura was het ook een uitdaging om een film te maken waarin het niet alleen maar ging over het vertellen van een verhaal. ‘’Het is juist spannend en leuk om een sfeer neer te zetten bijvoorbeeld. Maar op welke manier doe je dat dan dat je ook daadwerkelijk daarmee aan de slag gaat.’’
Tips voor toekomstige Artists in Residence
Het advies dat Thomas zou willen geven aan anderen die een vergelijkbaar project starten is, ga op zoek naar de gemeenschappelijkheden. ‘’Je hebt toch met verschillende mediums te maken, dus je moet iets vinden waarin je elkaar tegenkomt en wat je aan elkaar koppelt.’’ Probeer ook na het filmen de tijd te nemen om het te laten sudderen. Als je tijd hebt, is het fijn om met elkaar verder te kunnen bouwen op wat je nu hebt gemaakt. ‘’Je hebt gewoon allemaal materiaal gecreëerd en dan is het ook heel fijn als het eventjes kan blijven liggen en je er dan ook weer met een frisse blik naar kan kijken.’’
Laura vertelt, dat ook al heb je best kort de tijd, ze alsnog zou aanbevelen om alle ruimte te nemen. Maar als je op productionele wijze kijkt en denkt, zou je wel wat strenger moeten zijn met wanneer je wat filmt. ‘’Meer prioriteiten stellen zou zeker een voordeel kunnen zijn om het achteraf ook beter te kunnen behappen.’’
Toch was het voor beide wel belangrijk om die vrijheid te voelen en te hebben. ‘’Als je allemaal belemmeringen gaat stellen vanuit een soort doelmatigheid, dan voelt het voor mij ook echt als een beperking. Ik denk dat je echt op interessante plekken komt als je, die vrijheid ook voelt om daarmee aan de slag te gaan.’’ Vertelt Thomas.
Tot slot, vertelt Thomas dat het eindproduct misschien niet het hoofddoel zou moeten zijn, maar meer de samenwerking, het proces, en dat je de ruimte neemt om van elkaar te leren.
De vertoning van de film ondersteunt met live muziek van Thomas en Laura zal woensdag 5 juni in bioscoop LUX Nijmegen plaatsvinden, tijdens het STROOM Festival.