Menu Even voorstellen: de gastcuratoren van Go Short 2023
Nieuws
Even voorstellen: de gastcuratoren van Go Short 2023

Even voorstellen: de gastcuratoren van Go Short 2023

Go Short biedt de bezoeker ieder jaar weer een brede selectie aan verhalen. Daarom laten we jou de films bepalen door je de mogelijkheid te geven om jezelf op te geven als curator. Zo biedt Go Short een selectie die grenzen opzoekt, glazen plafonds doorbreekt en hokjesdenken ontmoedigt.

Tot en met 30 september 2022 kon iedere filmprofessional of filmfanaat een idee voor een filmprogramma insturen. Zes nieuwe, curatoriële talenten zijn geselecteerd door Go Short om ieder een filmprogramma samen te stellen. We hebben de meest diverse groep curatoren gevonden om een breed aanbod aan invalshoeken en perspectieven te kunnen tonen van filmmakers die anders misschien niet geselecteerd zouden worden. Dus graag een daverend applaus voor onze gastcuratoren voor Go Short 2023.

Aleksandra Skowronska

Al is machine learning een snel ontwikkelend fenomeen, algoritmisch gedreven realiteiten hebben nog altijd hun grenzen. Met haar filmselectie wil Skowronska dieper ingaan op Humancore, datgeen wat het meest menselijke is in de onmenselijke wereld. Ondanks vele pogingen, is het datgeen wat niet uitbesteed kan worden aan robots of algoritmes. Het is de essentie van de menselijkheid in een post-menselijke, post-technologische en postkapitalistische wereld.

Aleksandra Skowronska is een PhD-student aan het departement van theater en mediakunsten aan UAM Poznan. Ze werkt aan een proefschrift over technnologische kunst, sociale inbeeldingen en media-infrastructuren. Als een Tech/Art/Culture uitgever, onderzoeker, curator en communicatiestrategist is ze een manusje-van-alles. Ze is daarnaast lid van de Humanity, Art and Technology Research Center en Pawilon’s cultuurprogrammeur. Tot slot heeft ze een scholarship bij het ministerie van cultuur, nationale erfenis en sport (2021) van Polen.

Jori(k) Amit Galama

“In mijn filmprogramma focus ik me op korte films die kleine en grootse verhalen vertellen over lichamen en verlangens die buiten de norm van ‘normaliteit’ vallen (of zelfs verworpen worden), vechtende tegen extractavistische politiek, zorgdragende voor hun community en ecosystemen en – misschien het allerbelangrijkste – vierende dat ze erbij horen als deel van de natuur.”

Jori(k) Amit Galama (1992) uit zich in literatuur, fijne kunsten en documentaire. Na een studie filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en Image and Language aan de Gerrit Rietveld Academie, is die geselecteerd voor het Slow Writing Lab. In 2021 maakte die diens Master in Artistic Research in and through Cinema af aan de Nederlandse Filmacademie (met onderscheiding). Diens fictieverhalen en kunstkritiek zijn gepubliceerd in De Revisor, Kluger Hans, Tirade, Tubelight, en Metropolis M. In 2022 won die de jury prize van de Vlaams-Nederlandse, erotische schrijfcompetitie Het Rode Oor. Die is momenteel aan het werken aan twee feature documentaires.

Aderinsola Ajao

Een selectie van films, gebaseerd op hedendaagse filmmakers en hoe zij het begrip van maskers (traditionele totems en geesten die veel voorkomen in Afrikaanse culturen en andere traditionele culturen over de hele wereld) benaderen, waardoor ze bij het grote publiek terechtkomen en ze betrekking hebben op nieuwere, grootstedelijk publiek. Dat is waar Ajao het over wil hebben. Het verhaalidee focust zich op manifestaties van maskers in de digitale en fysieke verdelingen, inclusief maskers als metafoor voor de ervaringen binnen de migrantendiaspora en nieuwe rollen voor maskers in een digitale wereld.

Aderinsola Ajao is een kunstmanager en journalist in Lagos, Nigeria. Haar werk overlapt met de creatieve en culturele industrie en ze schreef onder andere voor Chimurenga, Africiné, Awotele, The Notebook, Glänta, The Sun, La Furia Umana and The Hollywood Reporter. Ze was voorheen Program Officer bij Goethe-Institut Nigeria  en is momenteel Regional Program Manager voor West/Central Afrika bij de Johannesburg office of Pro Helvetia: the Swiss Arts Council. Aderinsola heeft meegedaan tijdens de Fespaco/Africiné Critics’ Workshop; de Berlinale en Durban Talents Press; CICAE’s Arthouse Cinema Management Workshop, en de Southern Africa – Locarno Industry Academy. Ze was in film jury’s bij DOK Leipzig, Márgenes Film Festival, Film Africa en CPH:DOX. Aderinsola is ook de oprichter en curator van Screen Out Loud, een onafhankelijk cinemaprogramma, georganiseerd in partnerschap met Alliance Française Lagos.

Anna Kryvenko

Kryvenko woont in Praag, maar is oorspronkelijk Oekraïense. Als Oekraïense is het geen verrassing dat haar filmprogramma over de oorlog in Oekraïne gaat, specifiek over de informatieoorlog die is uitgebroken sinds de oorlog in de Donbass in 2014. Filmarchieven met hedendaags oorlogmateriaal zijn anders dan die van voorgaande moderne oorlogen. In haar filmprogramma bewandelt ze een dunne lijn tussen videomateriaal dat de waarheid eer aandoet en videocontent dat gebruikt wordt voor manipulatie van de waarheid, waarmee ze de kwetsbaarheid van onze herinneringen en de urgentie van documentatie, aan het licht brengt. Dit gaat door alle generaties heen. Ze hoopt de visionaire dimensie van kunst te ontdekken door retrospectieve oriëntatie.

Anna Kryvenko (Oekraïne) is een visueel kunstenaar en filmregisseur. Ze is afgestudeerd aan de Centre for Audio-visual Studies at Film and TV School (FAMU, Prague). Haar films werden vertoond op Dok Leipzig, ZagrebDox, Visions du Reel en Ji-hlava IDFF. Ze deed mee in meerdere groeps- en solo-exposities, bijvoorbeeld Subversive Tactics aan het Czech Center NY (USA). Haar film Listen to the Horizon won de prijs voor Best Czech Experimental Documentary, Jihlava IDFF (CZ). Haar eerste feature documentairefilm My Unknown Soldier won de Last Stop Trieste Award, Special Mention bij Zagreb Dox en de Prijs van Andrej Stankovič. Haar nieuwste featurewerk (in progress) Sun of the Living Dead was gepresenteerd bij Marche Du Film by Cannes Film Festival 2020. Tijdens Other Vision Competition in 2021 en 2022 (PAF, Czech Republic), waren haar nieuwste twee korte films Class of Collective Loneliness and Easier than you think finalisten. Ze maakte als gastcurator een filmprogramma met Oekraïense experimentele films bij het Marienbad Film Festival 2021 en deed mee aan het Sarajevo en Berlinale Talents programma’s.

Kyllian Opdam

Het internet als extra ouder. Dat is de fascinatie van Opdam. Op zijn dertiende ontving hij zijn eerste computer met een internetverbinding. Zelfs met een parental control program was hij nog steeds in staat om het anarchistisch kookboek te vinden waar hij leerde hoe hij zijn eigen bom kon maken en speelde hij gewelddadige videogames. Nu hij ouder is vraagt hij zich af of deze vrijheid, wat een soort doos van Pandora als gevolg had, zo goed was uiteindelijk.

Curator Kyllian Opdam (1999) duikt graag in de krochten van het internet voor de vreemdste en mooiste korte films. Hoogcultuur of laagcultuur maakt voor hem niet uit. Tijdens zijn opvoeding keek hij een gezonde dosis Villa Achterwerk (met Purno de Purno of Ffukkie Slim) en de films van Monty Python. Hij is nu met zijn laatste jaar bezig aan de Bachelor of Education in theatre in Leeuwarden. Hij houdt ervan om de verschillende manieren van verhalen vertellen te verkennen, of het nou film of theater is. Zijn vorige ervaring als curator was bij het Huiskamer Filmfestival in Leeuwarden, waar hij een programma maakte om mensen het hoofd te bieden in deze lastige tijden. Deze keer is hij geïnspireerd door het internet als een extra ouder. Als hij niet cureert, kijkt hij graag films, leest hij boeken of maakt hij theater.

Joanna Baranowska

De filmselectie van Baranowska gaat over haar zoektocht naar het prototype van een Weapon of Mass Healing. “Oorlogen komen en gaan, het patriarchaat en het kapitalisme zijn gedoemd te mislukken,” zegt ze. “Mensen en niet-mensen zullen de apocalypse overleven, dat doen we altijd. Daarom moeten we niet alleen ziektes diagnostiseren of de redenen voor revoluties analyseren. We moeten denken aan wat erna komt. Fantasieën zijn het wapen: het Weapon of Mass Healing.”

Joanna Baranowska (1981) heeft een diploma in theatre studies en studeerde Slavic Philology, Philosophy en Physiotherapy als een student Psychology. Ze is lid van de het International Competition selectiecommissie van Short Waves Festival en een stagiair Psychology in het verslavingszorgcentrum in Warschau. Baranowska maakte en coördineerde meerdere multidisciplinaire internationale kunstprojecten en samenwerkingen met het Goethe-Institut en Malta Poznan. Ze heeft gewerkt als een creatieve producer, casting director, eindredacteur van humanities publications, anti-discrimination and LGBTQIA+-scenarioconsultant. Momenteel doet ze onderzoek naar radicalisatie als een psychologisch fenomeen.

Wil je iedere maand een Industry Update ontvangen met daarin allerlei artikelen over de laatste weetjes en feitjes binnen de filmindustrie en onze eigen (industry) activiteiten? Klik op de knop hieronder en meld je aan.