Films over kwetsbaarheid gooien hoge ogen bij Go Short Awards
De winnende films op Go Short houden de huidige samenleving een spiegel voor
Vanavond werden tijdens een liveshow alweer voor de veertiende keer de Go Short Awards uitgereikt. De prijzen vormen een belangrijke springplank voor o.a. de Oscars, Bafta en European Film Awards. De jury maakte vanuit een volle zaal in LUX, in thuisstad Nijmegen, aan makers bekend wie in de prijzen waren gevallen.
Zo won onder andere Kent Chan met Heat Waves de Nederlandse competitie en mochten de Franse Audrey en Maxime Jean-Baptiste zich winnaar noemen in de categorie beste Europese documentaire met Listen to the beat of our images. Op zondag 10 april zijn de winnende films nog in LUX te bekijken. Tot en met 20 april zijn de winnaars – en veel andere geweldige, korte films – via het Video-on-Demand platform Go Short Online te bekijken.
Nederlandse competitie
Heat Waves van Kent Chan is volgens Go Short jury de beste Nederlandse inzending. De film neemt je mee op een reis rond de wereld en creëert zijn eigen realiteit via alle mogelijkheden die film te bieden heeft. Het is een kunstwerk dat enerveert en de kijker tegelijkertijd waarschuwt over de gevaren van klimaatverandering die het leven op aarde steeds moeilijker maken. Volgens de jury won juist deze film, omdat de film waanzinnig en gek is op de best mogelijke manier. Chan wint een geldprijs van €5.000, mogelijk gemaakt door belangenorganisatie Vevam, en staat bij deze ook op de longlist van de Oscars.
Europese competitie
De Franse Lola Cambourieu en Yann Berlier wonnen met Bachelorette Party, die een internationale première beleefde op Go Short, de award voor beste fictiefilm. Deze film, over de jonge vrouw Maïa die op een belangrijk kruispunt in haar leven staat, viel volgens de jury op door het ambigue karakter en het intieme portret dat de film wist te schetsen. Vooral het gevoel voor saamhorigheid tussen de karakters, de haast tastbare visuele ondersteuning en de mate waarin de filmmakers empathie kweekten voor de levens van hun hoofdrolspelers was volgens de jury indrukwekkend. De balans tussen verlangen en plicht werd perfect weergegeven.
Listen to the beat of our images van Audrey Jean-Baptiste en Maxime Jean-Baptiste wonnen de award voor beste documentaire. De jury werd omvergeblazen door de manier waarop Jean-Baptiste de opbouw en esthetiek met elkaar verweefde. Het verhaal over hoe de Franse kolonisator onwaarheden verspreidde in Frans-Guyana en deze gebruikte om daar de controle te behouden op een onderdrukte bevolking, kon op veel lof rekenen.
De award voor beste animatie ging naar Granny’s Sexual Life van de Sloveense Urška Djukić en de Franse Emilie Pigeard. Een pijnlijke, collectieve herinnering aan de ontmenselijking van het vrouwelijk lichaam door de gewelddadige, mannelijke rol. Deze film gaat over hoe we leed uit het verleden voor lief nemen voor huidige vrijheden. De animatiefilm zit vol dynamiek die het geweld kanaliseert door middel van getuigenissen van vier oude vrouwen. Op een toegankelijke wijze vol herkenbaarheden, geeft de film een trauma van een hele generatie weer.
Alle winnaars van de Europese competitie staan op de longlist van de Academy Awards, ontvangen een geldbedrag van €1.500 en een DCP mastering service van partner Green DCP.
Studentencompetitie
De Aanmoedigingsprijs voor beste Europese Studentenfilm ter waarde van €1.500 ging naar Soum van de Franse Alice Brygo, een film die balanceert tussen realiteit en fictie. Het toont de drang aan naar het verbreken van huidige sociale structuren, en toont de verkenning van de personages tussen hun geërfde, de door zichzelf ingenomen en belichaamde identiteiten. De jury was vooral gefascineerd door de manier waarop Brygo erin slaagde om te spelen met verschillende persoonlijke perspectieven. A Film About A Pudding door de Nederlandse animator Roel van Beek kreeg een Special Mention in deze competitie.
European Film Awards
Handbook van de maker Pavel Mozhar werd kandidaat gesteld voor de European Film Awards. De film liet de jury op een manier meevoelen die alleen via film kan, met de slachtoffers van het systematische geweld tegen hen die protesteerden tegen de herverkiezing van Loekasjenko in Belarus. De boodschap van deze film is duidelijk: het bestraffen van de vrije meningsuiting is een katalysator naar een gewelddadige samenleving. De film legt volgens de jury op een huiveringwekkende manier de kreten, gedempt door systemische onderdrukking en externe doofheid, bloot. Omdat het – vooral in deze tijden – zo belangrijk is om die stemmen aan te moedigen en te steunen die in staat zijn om systemen van tirannie van binnenuit te ontmantelen, verdient Handbook het om Go Short’s EFA-kandidaat van 2022 te zijn.
Eye Tunes: muziekvideocompetitie
“Een ambitieus, precies en visueel indrukwekkende film waarin geweldig gebruik wordt gemaakt van licht en cinematografie”, zo klonk het oordeel van de jury van de muziekvideo van het nummer Auf Wiedersehen van artiest Mansfield.TYA. De muziekvideo is een boeiende viering van queerness, lichaamsbeweging en de kracht van rituelen die door regisseur Nicolas Medy zeer kundig zijn neergezet. De jury wilde na het zien van de muziekvideo graag het hele verhaal achter het maakproces weten. De Special Mention ging naar Grotchz van de Duitse Peter Haueis.
Publieksprijs
Ook het publiek van Go Short kon zijn stem uitbrengen! Via QR-codes na ieder filmblok kon de meest favoriete film worden uitgekozen door bezoekers in de zaal en online via het Video-on-Demand platform. De winnaar van deze prijs was de Nederlandse maker Ayla Çekin Satijn met haar film Beş.