Menu GRINDFEST: Gameroute door Nijmegen
Nieuws
GRINDFEST: Gameroute door Nijmegen

GRINDFEST: Gameroute door Nijmegen

Samen met lokale kunstenaars neemt het Weense kunstenaarscollectief je van 2 t/m 17 april mee naar drie verschillende expositieplekken in Nijmegen. De groep weigert oorlogsspellen te spelen volgens de regels van de videogame. “Door er iets anders mee te doen, eigenen we ons het spel toe en krijgt het een nieuwe betekenis.” Speciaal voor Go Short stelt Total Refusal een expositie en een filmprogramma samen, genaamd GRINDFEST: Of Labour and Videogames in Art.

“We zijn gamers die een haat-/liefdeverhouding hebben met games. We zijn gek op games en spelen veel. Maar waar we een hekel aan hebben, is dat war games door het kapitalisme worden gebruikt als instrument om van oorlog een verdienmodel te maken.” Als artists in residence maken zij speciaal voor Go Short een expositie in samenspraak met lokale kunstenaars.

Aan het woord is kunstenaar en media-student Leonhard Müllner. Op de knokkels van zijn rechterhand staat ‘K-A-R-L’ getatoeëerd. Op die van zijn linker ‘M-A-R-X.’ Begin deze maand verbleef een delegatie van de zeskoppige ‘pseudo-Marxistische media guerilla’ in het Nijmeegse Besiendershuis. Naast Müllner werkten politicoloog Adrian Haim en filmmaker Jona Kleinlein mee aan een expositie en de samenwerking met kunstenaars uit de regio.

Looting, farming en grinding zijn termen die door de gamegemeenschap worden gebruikt en die zich vertalen als ‘opruimen’, ‘repetitieve arbeid’ en ‘buitensporige repetitieve arbeid’. Ze beschrijven het proces van in-game accumulatie waarin het herhaaldelijk uitvoeren van een bepaalde taak (zoals karakters doden) de speler meer punten of levens toedient. Het mechaniek in de game vertaalt zichzelf vaak in werk omwille van het werk, accumulatie omwille van de accumulatie. Eigenlijk, stelt de groep, zijn videogames een soort nabootsing van het laatkapitalisme.

“Amusement under late capitalism is the prolongation of work”

Theodor W. Adorno

Total Refusal werkte samen met een aantal regionale kunstenaars om de politieke invalshoeken van arbeid, sleur en uitbuiting binnen het digitale rijk te belichten. Twee van deze artiesten zijn Gelderse Thijs Linssen en Valentina Gal, met connecties bij het Besiendershuis. Verdere samenwerking was met Felix Klee, contact van Total Refusal, en beeldend kunstenaar Daan Mulder.

Tot slot maakten Sjef van Beers, en Ibo Ibelings in samenwerking met Oddstream een geheime wandeling tussen de verschillende expositielocaties. Internet was ooit een wereldwijd communicatiemiddel zonder reclames, zonder bemoeienis van de overheid. Maar inmiddels verdienen de bigtech bedrijven goud als water aan onze data en leest de geheime dienst je mailtjes rustig door. Precies om deze reden zijn er steeds meer alternatieve netwerken met allemaal hetzelfde ideaal: een internet zonder bemoeienis van de overheid en zonder commercie. In samenwerking met Sjef en Ibo is Oddstream een alternatief netwerk gestart. Dit netwerk staat helemaal los van het internet, maar toch stelt het je in staat om online te zijn. Op verschillende expositielocaties in de stad zijn wifinetwerken verborgen. Wanneer je in de buurt komt van deze contactpunten, zie je een speciaal netwerk verschijnen tussen de wifi-opties. Wanneer je bent ingelogd, staat er een boodschap voor je klaar die alleen jij samen met de anderen die op dit netwerk inloggen, kunnen zien. Je kan bovendien een berichtje achterlaten, als een soort logboek.’

Tijdens het festival kun je de expositie ervaren in en tussen het Besiendershuis, langs Singular-Art en platform POST in Nijmegen. De expositie en route zijn kosteloos te bezoeken, en je kunt gewoon binnenlopen.

Met dank aan Karin Wolfs