Menu Filmfestivals, studententijd en een film maken in Japan – In gesprek met Thessa Meijer
Nieuws
Filmfestivals, studententijd en een film maken in Japan – In gesprek met Thessa Meijer

Filmfestivals, studententijd en een film maken in Japan – In gesprek met Thessa Meijer

Een Cinéfondation Résidence bij het Cannes Festival, een nominatie voor een Gouden Kalf en maar net 30 jaar oud. Nee, Thessa laat er geen gras over groeien. In haar nog vrij korte carrière heeft ze al een imposante lijst voor elkaar gebokst. Niet voor niets dat Go Short het een eer en waar genoegen vindt om haar te mogen ontvangen tijdens de Student Night op 15 februari 2023. Wij spraken haar alvast.

Op het laptopscherm springt ze tevoorschijn. Ze zit in de kantine bij haar atelier, een ruimte die lijkt op een soort Oostenrijks Stube. Via het korrelige beeld van de Teams-verbinding doet het denken aan menig après-skihut, maar niets is minder waar; ze zit gewoon in Amsterdam, hoewel de gevoelstemperatuur niet afdoet aan die van de ijskoude – of dit jaar medium-koude – pistes in de Alpenlanden.

Thessa heeft als filmmaker en schrijver al veel producties op haar kerfstok staan. THE DAY MY HOUSE FELL, THE WALKING FISH, HEAT en NERVOSA. Haar werk is wereldwijd vertoond: van SXSW tot aan Sitges en van Les Arcs tot aan BiFan, overal heeft haar naam wel eens op het grote doek gestaan. In 2019 ontving ze de YDA’s Special Jury Prize tijdens Cannes Lions en momenteel werkt ze aan haar eerste, lange film, wat tevens haar speelfilmdebuut zal zijn.

Hoe gaat het met je?

“Goed! Ik zit middenin de schrijffase van het scenario voor mijn debuutfilm, een speelfilm die ik samen met producent HALAL ontwikkel. Het zal nog wel even duren voordat de film te zien is, ik verwacht pas na volgend jaar.”

En dan is deze film vanwege de lange lengte dus niet te zien tijdens Go Short. Wel op andere filmfestivals?

“Dat is wel de bedoeling.”

Ik snap dat je je daar nog niet over uit kan laten. Wat zou voor jou een reden zijn om naar filmfestivals te gaan als je film klaar is?

“Festivals vind ik enorm waardevol. Dit is de plek waar je met publiek kan praten en nuttige, internationale contacten op kan doen. Zonder deze contacten was ik bijvoorbeeld niet zo snel op het idee gekomen om me aan te melden voor de Cannes Cinéfondation residentie. En insturen loont altijd, ook al kunnen de vele afwijzingen je soms onzeker maken. Toen ik nog studeerde werden mijn films voor heel veel festivals afgewezen, maar toch was er een Nederlandse producent die mijn inzending tegenkwam in de databank van een filmfestival. Daar is uiteindelijk een samenwerking uit voortgekomen.”

Een duwtje in de rug dus voor je carrière!

“Daarnaast doe ik er veel inspiratie op en is het heel leuk om te zien hoe andere makers werken. Film maken kan soms best eenzaam zijn en het is heel prettig om op die manier verbonden te zijn met internationale makers en samen bezig te zijn met je vak.”

"Tegen studenten wil ik zeggen: probeer zoveel mogelijk uit, nu is je kans."

En waar zouden filmfestivals wat van kunnen leren?

“De inzendingsgelden zijn soms crazy. Dat mag bij sommige filmfestivals wel wat minder.”

Bij Go Short valt het mee, daar is het € 10,- (dat zou nog binnen het studentenbudget moeten vallen). Over studenten gesproken, wat voor student was jij zelf?

“Mijn opleiding was echt een soort speeltuin. Ik studeerde aan de HKU in de richting Audiovisual Media. Ik werkte hard , maar wilde wel doen wat ik zelf waardevol vond. Ik probeerde dan ook waar nodig de studieopdracht naar mijn hand te zetten.”

Wat zou jij (film)studenten zelf willen meegeven?

“Probeer zoveel mogelijk uit, nu is je kans. Probeer ook een manier te vinden die voor jou werkt en niet omdat het nou eenmaal zo is van wat mensen vertellen hoe het moet; er is geen goed of fout.”

“Soms is dat wel makkelijker gezegd dan gedaan, want er is veel druk natuurlijk. Filmprijzen voor studenten voeren de prestatiedruk wel op. Je wilt met je afstudeerwerk iets goeds neerzetten. Makers zie je dan wel eens conformeren en op veilig spelen. Dat zou ik niet aanraden. Vind een manier waar jij fijn mee kunt werken en verzamel goede contacten om je heen.”

Tijdens de Student Night op 15 februari vertonen we jouw film THE WALKING FISH. Kun je hier iets over vertellen, specifiek over het maken van de film?

“Ik had budget via een Wildcard van het Nederlands Filmfonds en werd geselecteerd voor een Artist in Residency-programma van Studio the Future en Saga Prefecture in Japan. Samen met drie andere kunstenaars mochten we naar Saga, Japan, waar ik bij de Holland House residence verbleef. Ik had van te voren een ander filmplan, maar kwam in de voorbereiding via online research de Mutsugouru tegen, een amfibievis die daar voorkomt. Het diertje fascineerde me zo, dat ik daar wel iets mee moest doen.”

“Een film maken in een land met een andere cultuur – en ook een taal die ik niet vloeiend spreek – was spannend. Dankzij de mensen van de Holland House residency, de Nederlands/Japanse crew, de input van acteurs en locals uit Saga is dat toch gelukt. De culturele verschillen brachten uitdagingen met zich mee, maar uiteindelijk zijn we er samen doorheen gekomen.”

Welk verhaal wilde je vertellen met deze film?

“Mijn onderzoeksvraag had te maken met een bepaalde ontevredenheid met de plek waar je bent en de vorm die je hebt. Dat willen ontstijgen kan iets positiefs zijn, maar het kan je ook opbreken.”


Thessa zal komen spreken bij de Go Short Student Night voor het segment Meet the Maker op 15 februari 2023. We praten met haar verder over haar carrièrepad tot nu toe, het bezoeken van filmfestivals en hoe ze geïnspireerd raakt voor nieuw werk. Tijdens deze sessie wordt de film THE WALKING FISH (19 min), gemaakt door filmmaker Thessa Meijer, vertoond. Haar film werd genomineerd voor een Gouden Kalf en was in 2020 de Nederlandse Oscarinzending in de categorie Korte Film. Vragen zijn zeker toegestaan.