Menu Sfeerverslag van NL.4 The Connection
Nieuws
Sfeerverslag van NL.4 The Connection

Sfeerverslag van NL.4 The Connection

In het blok NL. 4 Connection hadden vier Nederlandse filmmakers gisteren een onderonsje met het Go Short-publiek na de vertoning van hun films. Allen zijn genomineerd voor de Nederlandse competitie en de kwaliteit was hoog.

Door: Frederieke Wagener

De avond wordt afgetrapt met Crow’s Nest (Kraaiennest). Deze film gaat over Joey, die na een lange tijd weer bij z’n biologische moeder gaat wonen nadat ze de voogdij terug kreeg. Ze neemt haar kinderen mee naar de bowlingbaan om het te vieren, maar dan gebeurt er iets onverwachts..

Na afloop van de vertoning, komt de regisseur aan het woord. Flynn von Kleist vertelt dat het idee voor deze film ontstond na het maken van zijn documentaire Omdat ik Yfendo heet. Tijdens het editen van deze documentaire besloot hij om van het verhaal fictie te maken. Hij neemt de hoofdpersoon Yfendo mee naar de fictieve wereld van hetzelfde verhaal, samen met z’n broertje en zusje. De onderlinge genegenheid die je in de eerste scène ziet, is dus niet gespeeld. Wel schakelde von Kleist niemand minder dan Romana Vrede in om de moeder van Yfendo te spelen. Dit levert een pareltje van een korte film op, die letterlijk dicht op de huid is gefilmd.

And now, for something completely different: de documentaire At Midnight plays a Dance-Tune. Hierin gaat filmmaker Roy Seerden na het overlijden van z’n moeder op zoek naar zijn vroegere buurman Antoine. De film is een aaneenschakeling van losse beelden en valt volgens Seerden zelf ‘van het ene in het andere’. Door tof camerawerk en beelden die bijna willekeurig lijken, ervaar je zelf de leegte en wanhoop die je kunt voelen na een groot verlies. Seerden vertelt dat het ‘veel van alles’ moest zijn, dat hij regels wilde breken, dat hij het gevoel wilde overbrengen van geen vaste grond onder de voeten te hebben. Dat is hem zeker gelukt. Als iemand in het publiek oppert dat het wel een zeer persoonlijke documentaire is, weet iedereen wat ze bedoelt. Seerden haalt z’n schouders op, zegt dat het wel een beetje ongemakkelijk is, maar daar lijkt hij niet zo mee te zitten. Deze ‘zeer persoonlijke’ documentaire maakt in ieder geval nogal indruk.

De derde korte film is Child (Kind). In slechts acht minuten slaagt de film erin je echt naar de strot te grijpen. Het gaat over Ella die met haar dochter en de dochter van een collega naar het museum gaat en ineens een kant van zichzelf ontdekt die ze nog niet kende. Kippenvel, ook vanwege het sterke spel van Sophie van Winden. Regisseur Joren Molter legt na afloop uit dat we allemaal innerlijke monsters hebben en dat hij die met deze film wilde bestuderen zonder in clichés te vervallen. De keuze om in het Groninger Museum te filmen was snel gemaakt: Molter komt zelf uit Groningen. Wel heeft de crew zich met een leugentje om bestwil naar binnen gepraat; het museum had het misschien niet goed gevonden als duidelijk was geweest waar de film echt over gaat.

En dan A Double Life. Deze korte animatie werd genomineerd voor een Gouden Kalf in 2018. De short duurt maar twee minuten, maar had van mij wel langer mogen duren. Het is dan wel Go Shórt, maar het zijn óók Job, Joris en Marieke. Helaas zijn Marieke Blaauw, Job Roggeveen en Joris Oprins er niet bij tijdens de Q&A.

De laatste film die vertoond werd, was Yulia & Juliet van Zara Dwinger. De film lijkt te zijn gebaseerd op de tragedie van Shakespeare, maar dat was volgens Dwinger niet het uitgangspunt. Ze is begonnen met de locatie, namelijk een jeugdgevangenis. Dit is volgens haar een mooie metafoor voor hoe jong zijn soms kan voelen: ingewikkeld en met gierende hormonen. Behoorlijk verwarrend allemaal. Op deze plek vallen twee meisjes als een blok voor elkaar, en dan begint de tragedie. Gaat dit zien, want het acteerwerk en de gekozen muziek is geweldig. Dwinger vertelt dat ze aan het nooit uitgekomen nummer ‘You are the one’ ontstond door maker Daniel Johnston een ouderwetse brief te schrijven. Een van de actrices vond ze dan wel weer op de moderne manier, namelijk via Instagram.